H τσάντα του μαθητή και η σωστή στάση στο θρανίο
Από τον Κωνσταντίνο Σταραντζή, Διευθυντή Τμήματος Σπονδυλικής Στήλης-Πρότυπου Κέντρου Σκολίωσης στο Παιδιατρικό Κέντρο Αθηνών
Μπορεί μια βαριά τσάντα να δημιουργήσει σκελετικό θέμα στο παιδί μου;
Δεν έχει αποδειχθεί σε καμία επιστημονική μελέτη κάτι τέτοιο. Η σχολική τσάντα δεν μπορεί να ενοχοποιηθεί για τη δημιουργία ή την επιδείνωση της σκολίωσης. Άλλωστε, στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, η αιτιολογία της δεν είναι
γνωστή (ιδιοπαθής). Σκεφτείτε ότι αν ίσχυε κάτι τέτοιο, τα περισσότερα παιδιά θα είχαν σκολίωση!
Ωστόσο, οι βαριές σχολικές τσάντες, που υπερβαίνουν το 10% του σωματικού βάρους, μπορεί σε κάποια παιδιά να προκαλέσουν πόνο στη μέση και την πλάτη – ιδιαίτερα όταν δεν φοριούνται σωστά.
Πώς πρέπει να είναι η τσάντα του παιδιού μου;
Θα πρέπει να προσέξουμε 3 βασικά χαρακτηριστικά:
- Να έχει το κατάλληλο μέγεθος για το παιδί.
- Να έχει όσο το δυνατόν μεγαλύτερες επιφάνειες στήριξης / ανάρτησης, οι οποίες να διαθέτουν πολύ καλή επένδυση.
- Να είναι όσο το δυνατόν πιο ελαφριά (άδεια).
Υπάρχει όριο στα κιλά που πρέπει να σηκώνει κάθε παιδί ανάλογα με το βάρος του;
Έχει βρεθεί ότι αν το βάρος της τσάντας ξεπερνά το 10% του βάρους του παιδιού, αυξάνεται η πιθανότητα το παιδί να παραπονιέται για πόνο στη μέση ή την πλάτη του. Η πιθανότητα αυτή μεγαλώνει όσο αυξάνεται το βάρος της τσάντας.
Αποτελεί λύση η τσάντα με τα ροδάκια;
Θεωρητικά και υπό ιδανικές συνθήκες, ναι. Ωστόσο, η εμπειρία μου από τις πραγματικές συνθήκες που περιγράφουν οι γονείς δείχνει ότι τα παιδιά αποφεύγουν να χρησιμοποιούν τα ροδάκια με τον σωστό τρόπο. Επιπλέον, εκφράζονται ανησυχίες για το πώς τα παιδιά μεταφέρουν αυτές τις τσάντες όταν ανεβοκατεβαίνουν σκάλες.
Τι ακριβώς είναι η σκολίωση και ποιες ενδείξεις θα πρέπει να μας οδηγήσουν στον γιατρό;
Σκολίωση έχουμε όταν η σπονδυλική στήλη παρουσιάζει μια κύρτωση προς το πλάι, παρατηρώντας τον κορμό από μπροστά ή από πίσω. Σχεδόν πάντα συνυπάρχει στροφή κάποιων σπονδύλων. Η σοβαρότητα της παραμόρφωσης μπορεί να ποικίλλει μεταξύ των παιδιών και μπορεί να αλλάξει στην πορεία του χρόνου, κυρίως κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης του παιδιού.
Οι κύριες ενδείξεις που θα πρέπει να μας οδηγήσουν στον γιατρό είναι:
- Ασυμμετρία στους ώμους και τη μέση
- Κλίση στη λεκάνη
- Ύβος στην πλάτη (καμπούρα) – ειδικά όταν το παιδί σκύβει
Ποια είναι η σωστή στάση του μαθητή όταν κάθεται στο γραφείο του;
Η σωστή θέση μελέτης είναι με τα κάτω άκρα να σχηματίζουν ορθή γωνία και στα ισχία και στα γόνατα, ενώ τα πόδια θα πρέπει να πατούν πλήρως στο πάτωμα ή σε υποπόδιο. Η πλάτη πρέπει να στηρίζεται καλά στην καρέκλα με μία ελαφριά
κλίση προς τα πίσω. Τα χέρια και οι καρποί θα πρέπει μόλις να ακουμπούν το γραφείο όταν οι ώμοι κρέμονται και οι αγκώνες λυγίζουν σε ορθή γωνία.
Πώς πρέπει να είναι η καρέκλα που κάθεται ένα 6χρονο παιδί για να διαβάσει για πρώτη χρονιά στη ζωή του;
Για να βοηθήσουμε το παιδί μας –μέσω της καρέκλας– να κάθεται στο γραφείο του έχοντας σωστή στάση, θα πρέπει η καρέκλα να έχει τα εξής βασικά χαρακτηριστικά:
- Η πλάτη της θα πρέπει να ακολουθεί και να φιλοξενεί τα φυσιολογικά κυρτώματα της σπονδυλικής μας στήλης (λόρδωση μέσης-κύφωση πλάτης).
- Θα πρέπει να ρυθμίζεται σε ύψος (ιδιαίτερα αν δεν ρυθμίζεται το ύψος του γραφείου).
- Οι επιφάνειες επαφής με το σώμα του παιδιού να είναι από κατάλληλο υλικό μέσης σκληρότητας